Sunday 31 May 2015

#26 Teringat.

[Music : Back In Time]


Assalamualaikum.



Sports day.

Kalau nak tahu dulu kala Nov bukan lah seorang atlet serba kebolehan, loser mungkin. Dan acara yang paling sesuai buat loser seperti aku adalah acara perbarisan rumah sukan. Kuang kuang kuang. Jauh berbeza kalau nak dibandingkan aku dengan Syah. Atlet serba kebolehan. Abam berurat dawai besi katanya. Cross country sekolah aku time tu dia dapat first place pulak. Kau mampu?

Aku? Well, larian cross country yang sepatutnya tamat within 1 hours, aku ambik masa 2.5 hours. Bukan sebab aku dik non ke apa. Tapi sebab time larian tu berlangsung, awal-awal lagi aku dah mengelat (menipu) konon nak prove "the shortest distance between two points is a straight line" theory. Sudahnya junior-junior aku yang lurus lagi naif itu sepakat turuti abam Nov melencong dari trek sebenar. Tindakan berjemaah tersebut telah menaikkan takat didih guru pengiring. Lantas larian abam Nov dan adik-adik di hentikan selama setengah jam. Bukan setakat dihentikan semata uolls, tapi diberi tazkirah free panjang lebar lagi padu oleh cikgu bertudung labuh. Rasa macam nak sarung telekung kat kepala terus lepas dengar tazkirah tersebut. Hebat tak hebat penangan tazkirah si tudung labuh.

Insiden tu menyebabkan aku putus angin nak merebut gelaran abam berurat besi, abam pun berlenggang kangkung jela, ala-ala jemah pulang dari pasar tani. Aku pun dah tak berapa ingat aku dapat placing ke berapa time tu. Beratus mungkin. Erghh..

*********

Anyway, Selesai je perarakan kontinjen "loser-loser" di padang, maka secara rasminya bermulalah acara temasya sukan. Syukur acara aku habis awal. Prop rumah sukan aku pulak macam cilako. Kitorang kena pakai tempurung kelapa yang di ikat di atas kepala. Bajet macam segerombolan 40 penyamun dan Ali baba. Kentut betul.  Puih.

Even acara kau dah settle, tak bermakna kau boleh naik tidor kat asrama, So aku dan member aku duduk lepak kat pavilion menghadap padang. Usha dari jauh acara sukan yang sedang di pertandingkan. Dalam ramai orang, mata aku hanya tumpu pada sosok abam rugby pujaan hati aku masa tu, siapa lagi kalau bukan Syah. **Blushing**

Syah: Nov.. Cute doe kau pakai tempurung kelapa tadi. Dah macam teletubies aku tengok. Hahaha.

Aku: Bongok kau. Terpaksa doe kau ingat aku nak ke pakai? Prop macam celaka.

Syah: So lepas ni kau nak buat pe?

Aku: Aku nak pegi DM (dewan makan) jap ngan amir, pastu naik bilik tidor.

Syah: Woi kurang ajar giler. kau jangan blah, jap lagi acara aku. Kau tengok , kalau tak. Aku belasah kau.

Aku: Apesal pulak?

Syah: Support member laa. Kau tak sayang aku ke?

Aku: Yelah2. Aku tengok lah acara kau nanti.

Yup, aku tengok acara dia sampai habis. Walau cuaca panas terik time tu, aku gigih kan diri setia tercongok kat tepi padang semata-mata nak bagi support kat kau, Syah. Kau nak tahu tak, time Syah tengah berpeluh berlari menghabiskan baki pusingan kat padang. Aku kat tepi padang tu panas je rasa. Bukan sebab terik matahari pun, tapi sebab beberapa orang junior lower form yang berada tepi padang beberapa meter dari aku. Dorang bukan main jerit sakan, bergelak ketawa bagi kata semangat kat Syah. Aku jadi cemburu. Nak je aku rembat sekor-sekor junior lower form tu, biar tersembam ke tanah. Bijes, he's mine ok. stay away from him. Syah berjaya menamatkan larian nya dengan penuh bergaya. Dia mengungguli tempat pertama dalam acara 4x 100.


After semua acara sukan selesai, aku pun apa lagi angkat kaki blah pergi makan lunch pastu naik bilik mandi, cuci muka (haruslah guna garnier men, aku terbakor hangus dah masa tu) dan tidor. Time tu lah sesuatu diluar kawalan aku terjadi. Seingat aku, badan aku digoncang seseorang, dalam samar-samar aku nampak Syah berkata sesuatu pada aku. Oleh kerana kepenatan yang melampau jadinya aku tak terbangun dari katil, Seraya mulut aku berkata "Syah, aku sayang kau, aku dah lama suka kau...."  Dalam samar aku nampak Syah duduk terdiam. Mata aku kembali terpejam rapat dan terus terlena kepetang.

Beberapa jam kemudian aku terbangun dari tidor. Aku jadi risau, kalau-kalau apa yang aku katakan tadi betul-betul terjadi.

Aku: Wey, tadi time aku tidor, korang ada dengar aku cakap apa-apa tak?

Roommate junior: Takde. Kitorang pun baru je naik bilik.

Aku: Ohh.. takpe ah kalau camtu. Err, Syah ada datang tak tadi?..

Rommate junior: Entahlah, try tanya member abang bilik depan..


*********

Bilik Depan

Mokh: Novvv... Baru bangun? lena betul kau tidor tadi, tak sampai hati nak kacau.. meh duk tepi aku.

Aku: Ha'ah, Penat, dehydrated kat padang. Rajin betul kau study petang-petang. padan ah genius.. Err, weh aku nak tanya ni. time aku tidor tadi.. aku ada cakap something ke?

Mokh: Cakap pe? tak dengar pun.. Kau cakap pe Nov? Hahaha.

Aku: Ohh.. kiranya aku takde cakap pape lah. Hahaha. Ok2. kau sambung ah study kau..


*********

Bilik Prep

Aku: Syah, tadi kau ada datang bilik aku tak petang tadi?

Syah: Ha'ah, aku datang bilik kau petang tadi, ingat nak "pau" makanan kau, Tapi kau pulak tidor tak ingat dunia. malas ah nak kacau kau.

Aku: ***Gulp**** Ha'ah aku penat sangat tadi. Tapi bagus gak aku tidor mati, selamat stok makanan aku. Hahaha.

Damn, rasa macam nak meletup je jantung. Malu punya pasal. Mujur tak mengelupur time tu.. Terus aku ubah topik lain. Buat-buat macam takde apa-apa berlaku. High possibility dia dah tahu isi hati aku cuma saje buat tak tahu sebab tak nak awkward. Apapun yang jadi masa tu, hanya dia je tahu.

That was back then, if you asked me now: Adakah aku masih menyayangi dia seperti kelmarin? Nope, i've took almost 3 years to completely move on. Tipu lah kalau aku cakap aku benci dia. Cuma, buat masa ni cukuplah rasa sayang itu sekadar sayang kepada seorang sahabat. Tak lebih, tak kurang.


Terlalu banyak sebenarnya kisah "bromance" aku dengan Syah. So aku decide from time to time. Aku akan cerita serba sedikit kisah yang aku ingat dan aku akan cerita sebab kenapa up until now, aku still menghilangkan diri dari hidup dia.

P/s: Erm, Siapa nak tengok gambar Syah shirtless? Cepat tampar perut lelaju. Hahaha.



15 comments:

  1. Kira nya dirimu dah buang Syah, sudi lah kira nya bagi laluan untuk Nu'man bersama Syah.
    Mana tahu, Syah itu jodoh yang gua tunggu selama ini. Aummmmmm. Kehkeh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan kah kelmarin dahulu Nu'man pernah berkata, tidak taste pada "abam rugby"? Hahaha

      Delete
  2. Kenapa kau hilangkan diri? Takut tak dapat kawal nafsu? 😪 ang baru je kwhilangan kawan yang baik. Hahahaha. Pi la carik dia balik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Erm nanti aku cerita the whole story ye bambam. haha.

      Bukan nafsu menjadi penghalang, tetapi Keegoan yang maha tinggi menjadi pemisah. :'(

      Delete
  3. Oooohhhh...mimpi....

    :lariiiiii:

    ReplyDelete
  4. Tak sabar nak tahu kisah selanjutnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena get ready metal sebab ending dia sadis. Sobs Sobs.

      Delete
  5. Best pulak citer ko ni..sekian lama ak menunggu..bru skrg ko sebut balik pasal syah...okeyy..cpt sikit ye smbungannya..hehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hakak yoobiiii, hidup lagi ko rupanya. Hahaha. Erm, rindu. :p

      Delete
  6. SHIRTLESS SHIRTLESS SHIRTLESS !!!!!
    *ANGKAT SEPANDUK*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboi gatai ko unknown. Nanti ramai merembes keladang gandum pulak. Hahaha.

      Delete
  7. Macam Mr Unknown kat atas...Amir pun nak angkat sepanduk gak...huhuhu...

    And tak sbar gak nak tau kisah sambungan bromance itu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sambungan kisah syah ni sebulan sekali je amir. Maklumlah siaran swasta. Hehe. :p

      Delete