Wednesday 15 April 2015

#22 Labelling.

[Music : Clean Bandit]
Assalamualaikum.

Beyoncit : Oi Mariah.. hang tau dak, kelmarin dulu aku nampak anak pak Lee kat pekan. Kemain melawa, rambut karat, seluar sekeping, siap kepit bag tangan lagi.. kalah hang tau dak. Vogue gitu.

Mariah Kari : Anak pak Lee yang mana satu? setahu aku pak Lee tak dak anak perempuan..

Beyoncit: Alaa anak dia yang jalan kepit-kepit tu, Azwana Lee tu.. yang orang kampung duk pakat panggil sutun. ishh.. geli geleman aku tau dak.

Mariah Kari : Yaka?? Awat lah jadi lagu tu.. Mintak jauh lah no. Tapi tak leh jadi ni. mana ada orang kampung berani caras mak. esok lusa aku nak pi Uptown beli handbag baru nok.

Beyoncit : Nok?? Awat hang bunyi macam sutun gak Mariah oi, hang sutun ka??

Mariah kari : Choyy. 

Pondan, Bapuk, Pengkid dan Tomboy antara nama gelaran yang sering kali digunakan oleh masyarakat kita khususnya melayu dalam merujuk kepada mereka yang mempunyai masalah identiti diri. Kebiasaanya mereka ini pada zahirnya di lahirkan bercirikan satu jantina, akan tetapi sifat nya berlawanan dengan jantina tersebut. yakni jika fizikal nya seorang lelaki, roh dalaman nya pula adalah seorang perempuan. Begitulah sebaliknya.



Persoalan nya wajarkah mereka ini di label sedemikian rupa? Pada pendapat aku, sangat lah tak patut. Konon. Hahaha. Aku takde lah baik bak malaikat, kadang tu pernah lah jugak label orang dengan panggilan nama yang berbaur penghinaan. But seingat aku, tak pernah lagi panggil orang bapuk, pondan, pengkid dan nama lain yang seangkatan dengan nya. Bagi aku nama-nama tersebut merupakan penghinaan tahap tinggi. Ibarat kau mempersoal jantina seseorang secara kiasan.

Come on lah, kau dah tahu sifat dia macam mana, so faham-faham sendiri sudah lah. Tak perlu kot nak sibuk label. Aku lebih prefer nama kan diorang sebagai lelaki lembut (gentleman) atau perempuan brutal daripada gunakan perkataan berbaur penghinaan. Aku percaya diorang pun kalau boleh taknak jadi "lain" daripada orang lain. Tapi apakan daya, kelahiran itu ketentuan yang maha esa. So, nak taknak kena terima diri seadaanya.

Walaubagaimanapun, aku tak berapa setuju dengan cara sesetengah golongan ini "appreciate" diri diorang. Cara yang pada aku bersifat terlalu berlebihan. Bagi aku, tak perlulah kau ubah segalanya tentang diri kau sehingga apa yang terzahir itu seperti sebuah penafian terhadap jantina kau. Even if sifat kau sedikit berbeza dari mereka sejantina, tak bermakna kau perlu ubah 100% perwatakan kau mengikut sifat kau. Ciri jantina kau tu kena jaga. Sampai mati pun takkan berubah walaupun kau berjaya ubah semuanya tentang diri kau.

Aku tengok golongan adik-adik kat kolej aku tanpa segan silu berjalan ke hulu-hilir memakai skirt tutu dan di kaki tersarung stiletto merah. Watdefak kau nyah? Kot iye pun desperate nak perhatian abam senior tak payah lah merendahkan lagi maruah kau yang sememangnya rendah tu. Pfft. Nak maki tak sampai hati. Kesian jelah mampu. Cukup lah member aku je maki korang. Haha.

Ingat, kehidupan yang kita jalani hari ini adalah bersifat sementara, semuanya tak kekal. Berpada-pada lah dalam mencorak hidup, kau tak kesian ke kat mak bapak kena tahan telinga orang duk mengata kat anak dia? Fikirkan lah.



"Hmm, seluar pendek aku ni nampak macam stailo je, stretchable pulak tu.. Pakai pegi clubbing malam nanti pun cun gak ni. Hikhikhokk.."

33 comments:

  1. Mama bosan mana? Nak mama bosan.. hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adamiedamuss : mama bosan ?? Pergi cari kat twitter.. :p

      Delete
  2. betul tu nov.. pakai je macam laki even watak ppuan.. begitu lah sebaliknya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mike : a'ah Itu yang sebaiknya. Tak pyh lah susah2 nak ubah identiti diri. Terima je diri seadanya kan lagi bagus. Hmm, mike pakai seluar elok2 eh. Jgn transform sluar tu pulak. Hahaha.

      Delete
  3. Hage diri sbg lelaki ttp kena jaga wlpun songsang napsu, tkut nk komen lebeh2, tkut kena label 'mengayat' orang, hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jazzlee : Siapa yg berani label abg tu? Meh sini nak cium. Hahaha.

      Delete
    2. Nk cum mlut k mlut, leh wat sup lidah, hehe

      Delete
    3. Jazzlee : Sup lidah? Tak penah pulak cuba. Sedap tak rasa dia? Hehe. Tapi sebelum makan sup, abg kena pakai seluar dengan gaya kat dalam gambar atas. Baru feeling makan sup. Haha. #larikk

      Delete
  4. Well....Agreed...biar lah diri lembut...tapi jgn mengubah diri...be yourself doesn't mean you need to change everything...in fact, Amir lebih prefer seseorang yang lembut itu still berpakaian seperti lelaki...tak perlulah melakukan pembedahan bagai...nanti diri sendiri gak yang menyesal...

    You think you can be a real woman...but in the end you just hurting yourself...coz you doesn't love your own self to begin with...bak kata RuPaul (in Drag Race) "If you don't love yourself, how in the hell you gonna love somebody else?"

    P/S: Oh My God...Chad Michael Murray....*faint again and this time twice...;-P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amir : 100% agreed. Niat aku just nak bagi advice je. Pape pun trpulang pada diri masing2. Hopefully dorng sedar.

      Hahaha. Ciss smua crush aku kau taste. Takpe2 sharing is caring. Katanya.

      Delete
    2. Huhuhu...sharing is caring yer...well, 'mostly' Amir boleh crush for the Blonde Guy or almost...:-P

      Delete
    3. Amir : Amboi high taste. Aku mostly setia crush pada abam melayu. Hahaha. #winkwink #larikk

      Delete
    4. Kan Amir kate mostly...so Malay Boy is still my 1st choice...;-)

      Delete
  5. aku rasa gambar terakhir tu telah mengalihkan tumpuan aku pada entry kau. hahaha. cun gak seluar tu. btw, ehem. kenapa perlu nak hina. hahaha. memerhati tu lagi best sebenarnya. perhati je la. tak payah nak bajet malaikat hina org. kakakaka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shark : yup tak patut, tak patut..

      Kau ter''inspirasi" tak dgn pengayaan seluar beliau? Hahaha. Selamat mencuba. :p

      Delete
  6. Mak ok jer dengan ko nyah .. asal kan ko tak rampas laki mak sudah ...
    Tapi kalau nak cik cur kat pavi, ajak iolss skali ye nokssss .. muah ciked ..
    Hahahahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu'man : Nokk, minggu lepas ko aqiqah laki ko yg caucasian tue tak hajak iolls kenduri kendara pun. Mencikk. iolls lama dah tak merembes. #sedeh

      Delete
  7. tak patut memberi gelaran kepada orang lain cukup sekadar memerhati je. Biasalah masyarakat kita ni kalau bab2 memberikan gelaran memang cukup kreative. Dan juga untuk golongan yang keliru identiti tak perlulah sampai menjatuhkan maruah diri sendiri, berpada-pada bila buat sesuatu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lelaki seksi : Nak tegur dorng smua dh besar panjang. So berdiam diri jelah. Aku sbnarnya kesian kat lelaki yg pakai mcm pompuan ni. Doa je lah mampu. :)

      Delete
  8. Lady Gagah : amboi..hangpa dok bergosip tak ajak cheq pon..pasaipa?! :cekakpinggang:

    kah kah kah..

    kau lelaki so act macam lelaki..kau perempuan so act macam perempuan..aku pun agak 'turn off' tengok lelaki mengalahkan perempuan begitu jugak sebaliknya.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamen : Aku ok je dgn lelaki lembut tp still berpakaian macam lelaki. Cuma sedeh tgk yg keterlaluan sampai pakaian pun ala2 pompuan. Org pakat duk kutuk. Dunia2. Heish..

      ****

      Beyoncit : Gosip? Mana ada kami bergosip.. hang ni.
      Mariah kari : entah.. kami duk menganyam ketupat jaa. Laki hang si Kamen Shinobi, dengar cerita tidoq sebilik dengan Elton john. Betui kaa?? #rollingeyes

      Delete
    2. Lady Gagah : APA? kuang ajaq!..siap nanti balik umah cheq sumbat mulut dia dengan barbell baru dia tau siapa cheq...baidwey...hangpa anyam ketupat pasaipa?raya lama lagi..loqlaq sungguh hangpa.

      ekekeke

      Delete
    3. Beyoncit : Anyam ketupat sebab nak sumbat dalam mulut laki hang la. Oit, jangan ganaih sgt, koyak besar nanti mulut laki hang. Lagi senang lah depa buat projek. Hahaha. #larikk.

      psst: nak tahu kesudahan cerita abam kamen bersama elton john. peliss

      Delete
  9. Sakanya nok adik-adik tu. Pakai stiletto merah.
    U kena lawan nok. HAHAHAHAHA

    Agree with u ! manusia suka pandang serong kat mereka.

    But yang pasti some transmen sangat handsome gila ! 6packs lagi.
    Transwomen pun ada gak yang lawa nak mampos !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Unknown : Adik-adik designer katanya. Jangan kan heels, baju dress ngn rambut palsu pun mereka ada. tak mampu lah nak lawan nokk. kita org miskin. hahaha

      Kadang tu dorang yg bagi ruang dan peluang untuk masyarakat caci. Aku kureng trans~ aku suke metro. aumm. XD

      Delete
  10. Dua transwomen yang aku pernah kenal secara peribadi.

    1, Aku selalu terserempak dengan sorang transwoman masa buat kerja part time dulu. Mula2 masa dia masuk dalam kedai je, semua orang like whoaaa tengok dia. Well, bau, cara jalan, aura etc. Bertemankan pulak pakwe Caucasian yang sumpah handsome, kalah sikit je dengan Brad Pitt.

    Sekali, "abang, tolong bagi saya ini itu sana sini situ." Terus ternganga aku. Kawan2 aku dah tergelak2 kat tepi tu. Then dia macam faham je situasi aku, terus cakap. "Takpe bang, esok u dah tak terkejut punya."

    Sumpah, kalau bukan sebab suara dia, mmg aku mati2 ingat dia tu perempuan.

    2. Sorang lagi ni one of the top management kat CIMB. Dah bernikah yalls dengan Caucasian juga. Since nature kerja aku ni mmg 'terpaksa' korek maklumat depa, mmg terkujatlah aku, sebab sekali imbas memang muka perempuan. hahaha

    IMHO, esp kalau kat Malaysia ni - nak ubah jantina tu memang sakit. Unless kau lagi tabah daripada Beyonce yang still nak vogue bila keluar lif, lepas laki n adik dia dok terajang2 dalam tu. hahaha

    Having said that, aku 50-50. Bukan my cup of tea, tapi since semua orang ada jalan hidup tersendiri, jadi aku respect him/her for being brave enough. *sambil cari2 my 2 piece bikini*

    ReplyDelete
    Replies
    1. ME : Budak kolej aku especially "designer" ni dah tak tahu malu mungkin. Nak pegi basuh baju kat dobi pun catwalk pakai heels yalls. Heels pulak tinggi bpe sejengkal. Kalau tersadung tu mau termeninggal gamak nya. Hahaha.

      Aku bukan nak judge but, kalau boleh pakai tu as lelaki lah. Lembut tu takpe nature. But pakaian tu. Hmmm. Apapun pilihan ditangan masing2. Semoga tak tersasar jauh.

      Psst: la senza or victoria secret? :P

      Delete
    2. Oh, if that's the case aku pun nak pentes kaki dia masa tengah catwalk tu. hahah

      psst: Since aku ni anak Miranda Kerr, all the way to VS la! Lagi pun kat Nu Sentral VS depan2 alam, senang cari stok baru. kah kah kah

      Delete
  11. Actually depa saje nak test mcm mn rasanya jd pompuan tu.. Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bryzz : Kadang tu pengaruh member gak Bryzz. Aku tgk junior aku masa mula2 masuk dulu, pakaian still macam lelaki. Tapi bila dh jumpa geng. Aku pun dorng nk rogol. Sobs sobs sobs.

      Delete
    2. Hahahaha... Tu lawak.. Kalau dah sampai kes nak rogol kau, dah sah2 mesti Nov Collins adalah seorang jejaka yg "hot2 panas sensasi".. Cehhh.. :V
      Ada je abang, ehhh "kakak" senior dulu time mula masuk u, segak je, bila dah second year, aku pun xtau dr mn wujudnya "2 gunung" tu.. -_-

      Delete
    3. Bryzz : amboi untung lah ade hakak, hahaha. Dorang telan pil hormon. Aku penah dgr member cerita. "Hakak2" ni telan pil. Nak naikkan gunung..

      Delete
    4. Hahaha.. Naseb baek senior time sekolah je.. kah kah.. Sejujurnya, aku akui kebanyakan depa suma ni adalah termasok dlm golongan "Kacak2".. Larhh sangat.. Haha Tapiii sayangg, sesat xguna GPS.. -,-

      Delete